Lions Markfond

2011 testamenterade Kerstin och Åke Sandin 1 miljon kronor till Lions Club Kinna-Skene för att användas till att stödja boende i Marks kommun som har det svårt. Vi har sedan dess behandlat över 500 önskemål om hjälp från boende i Marks kommun. Oftast har Diakoner, Kuratorer och Gode man varit behjälpliga i att söka stöd från Lions fond.

Nu när dom pengarna är slut har vi fått hjälp av företagare och enskilda med hjärtat i Mark att fortsätta hjälpa behövande i Mark.

Vilka är det som söker stöd

Ensamstående

oftast kvinnor med barn som lever på försörjningsstöd, låg sjukpenning, sjukersättning eller andra bidragsformer.

Personer med fysiska och/eller psykiska sjukdomar

som antingen är utförsäkrade eller där Försäkringskassan bedömer att viss arbetsförmåga finns.

Personer utan anställning

som står långt ifrån arbetsmarknaden p g a låg eller ingen utbildning och som därigenom oftast saknar arbetslivserfarenhet.

Pensionärer med endast garantipension.

Vilken hjälp vill man ha

Vill göra en utflykt med barnen till:

• Djurparken
  • Enkel stuga vid sjö eller kusten
  • Astrid Lindgrens Värld

Hjälp till:

• Examenskläder
  • Varma kläder till vintern
  • Julfirande
  • Rehabilitering vid sjukdom
  • Barns fritidsaktiviteter

Generella önskemål som betyder mycket trots att man tycker kostnaden är liten och borde vara överkomlig.

Kontaktpersoner för Lions Markfond

Sven Nilsson

Email: 032031285@telia.com

Erkki Koskelainen

Email: erkki@psabscandinavia.se

Monica Lindskog

Email: monica.lindskog@hotmail.com

Lions gör enorm skillnad

Lena Hugosson, diakon, Sätila Församling

”Lions fond är en trygghet när jag behöver hjälp till uppmuntran för församlingsmedlemmar som ofta kämpar med ohälsa och svåra förhållanden”

Gunnel Esselgren, personligt ombud, Marks kommun

” När samhällets skyddsnät inte räcker till är det otroligt gott att kunna hänvisa de människor jag möter till Lions fond!

Jag har under många år fått se att Lions hjälpinsatser gör skillnad för människor i väldigt utsatta situationer”.

Om du vill hjälpa Lions att stötta kommuninnevånare som har det kämpigt kan du kontakta någon av Lions medlemmar ovan eller sätta in en gåva på Bankgiro: 645-8756 eller swish 123 644 9896 och märk med Markfonden.