Alla insamlade pengar går tillbaks i välgörenhet, lokalt, nationellt och internationellt.

Lions har små administrativa kostnader som helt finansieras genom medlemsavgifter.

Lions Markfond

2011 testamenterade Kerstin och Åke Sandin 1 miljon kronor till Lions Club Kinna-Skene för att användas till att stödja boende i Marks kommun som har det svårt. Vi har sedan dess behandlat över 500 önskemål om hjälp från boende i Marks kommun. Oftast har Diakoner, Kuratorer och Gode variot behjälpliga att söka töd från Lions fond.

Nu när dom pengarna är slut har vi fått hjälp av företagare och enskilda med hjärtat i Mark att fortsätta hjälpa behövande i Mark.

Trivselaktiviteter på äldreboenden

Vi arrangerar regelbundet samkväm med kaffe och underhållning. Alla som bor på boendet får dessutom en blomma.

Det är alltid uppskattat när Lions kommer på besök och bjude på kaffe och tårta.

Marks LUCIA

Under 25 år hade vi glädjen att arrangera Marks Lucia som gjorde framträdanden hos äldreboenden och andra organisationer i Marks kommun.

Lions Lucia med följe gjorde ett 80-tal framträdanden varje år vilket innebar att flera tusen i kommunen fick glädja sig åt skön sång och en fin tradition.

Tyvärr var 2016 sista året som vi lyckades att arrangera Marks Lucia. Ungdomarna har mer och mer krav på sig i skolan och det blev tyvärr så att det blev svårare att vara frånvarande från skolan all den tid som luciatåget tog i anspråk.

Hjärtstartare i Marks kommun

Lions har under de senaste åren samlat in pengar till hjärtstartare och bidragit till en större trygghet med över 20 utplacerade hjärtstartare i Marks kommun.

För att se var hjärtstartare är placerade klicka på länken nedan.

Länk: Hjärtstartarregistret.

Mjukislejon till sjukvården

Även i vår trygga värld kan barn behöva lite tröst när de blir sjuka eller skadas och måste åka ambulans eller genomgå en operation.

Då är det mycket uppskattat att från ambulanspersonal eller operationssköterska få ett Lions-lejon att krama om.

Lägerverksamhet

Lions sponsrar olika handikappsföreningar i Marks kommun som har lägeraktiviteter för ungdomar. Vi sponsrar tillsammans med andra Lionsklubbar läger i Sverige för ungdomar som kommer från fattigare förhållanden i Östra Europa.

Lions Markfond har barnen i fokus

Kaffe och underhållning på Solgård i Fritsla

Marks Lucia skänker glädje och underhållning

Lion Lennart Fellinger placerar hjärtstartare hos ICA Nära i Fritsla

Lion Ernst Riemer ger operationssköterskan Yvonne Lind lejon.